Spring naar content

Seksuele gezondheid

De GGD geeft voorlichting over seksuele gezondheid, soa en veilig vrijen. Op de scholen ondersteunen we bij projecten en landelijke campagnes. Ook lenen we leskisten uit. We trainen jongerenwerkers op het gebied van seksuele gezondheid binnen het jongerenwerk en we geven voorlichting op asielzoekerscentra in onze regio. Ook hebben we voor sekswerkers een spreekuur. 

Tijdens een stage bij het Centrum Seksuele Gezondheid bij GGD regio Utrecht maak je kennis met het gehele traject van triage van doelgroepen en seksualiteitshulpverlening tot preventie en curatie van soa en de zorg en monitoring rondom pre-expositieprofylaxe (PrEP) ter voorkoming van hiv. Je wordt hierbij begeleid door de artsen en verpleegkundig specialist seksuele gezondheid en stelt als doel om zelfstandig supervisie te kunnen geven over de spreekuren van de verpleegkundigen en doktersassistenten. Je leert alles over epidemiologie, surveillance, diagnostiek en behandeling van soa, beantwoordt vragen van huisartsen en specialisten en verricht zelf point-of-care onderzoek en diagnostiek naar o.a. scabiës, gonorroe, syfilis, hiv, PID, fluorklachten en niet-specifieke proctitis en urethritis.
Spreekuren vinden plaats in het Stadskantoor in Utrecht en op locatie Utrechtseweg 3E in Amersfoort.

Het is mogelijk om daarnaast je stage zelf vorm te geven. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan je te bekwamen in het zelf uitvoeren van het soa-spreekuur, kennis op te doen van de seksuologie en deel te nemen aan outreach-activiteiten bij bijvoorbeeld mannen die seks hebben met mannen en sekswerkers.

Gemeenteplan voor tienerouders en hun kinderen tot bevordering participatie en kansrijke start

Het doel van deze stage is preventie van vroegtijdig schoolverlaten en voorkomen van hogere jeugdzorgkosten bij tienerouders en hun kinderen.

Achtergrond
Bij gemeenten ontbreekt een plan van aanpak voor tienerouders, terwijl de gemeente de regie heeft ten aanzien van het voorkomen van schoolverlaten en het bieden van jeugdzorg. Daartoe is een nieuw initiatief nodig waarbij tienerouders ondersteuning ontvangen om hun opleiding te voltooien èn zich te ontwikkelen als ouder. In het veld bestaat nog onvoldoende samenwerking rondom deze thema’s.

Wat ga je doen?
Geïnventariseerd is wat nodig is om de tienerouders zo goed mogelijk te ondersteunen. Echter de signalering dient samen met de uitvoering van ondersteuning nog gerealiseerd worden in een plan dat ontwikkeld wordt door alle plaatselijke betrokkenen in de zorg.
De arts in opleiding loopt met de arts MG mee om deze samenwerking op te zetten om uiteindelijk te resulteren in een uitvoeringsplan voor de gemeente. Op deze wijze maakt de arts in opleiding kennis met beleid en verschillende ketenpartners en het krachtenveld dat hierin speelt. De AIOS schrijft hierin mee aan beleidsadviezen, uitvoeringsplan en projectplan.

Wie is betrokken?

JGZ, regisseur Jeugd van de gemeente Heerde, het onderwijs, de leerplichtambtenaar, gezinscoaches, thuisbegeleiders, ambtenaar armoede bestrijding, WMO, 1e en 2e lijn van de gezondheidszorg.

Opzetten project ‘medisch maatje’ – koppelen geneeskundestudenten aan kwetsbare groepen: academische stage Public Health

Voor het coördineren en uitvoeren van een innovatief pilot-project rondom zorg voor mensen met lage gezondheidsvaardigheden zoeken wij een AIOS met affiniteit met deze doelgroep, een creatieve visie op onderwijs voor geneeskundestudenten en interesse in interprofessioneel samenwerken. Alle profielen zijn welkom!

In januari 2024 zijn wij gestart met het pilot-project ‘Medisch Maatje’. Het project is ontstaan vanuit de constatering van medewerkers van het Buurtteam Overvecht dat een deel van hun cliënten niet zelfstandig naar medische afspraken kan, maar ook geen beroep kan doen op mensen uit hun eigen netwerk om mee te gaan naar deze afspraken. Bij deze cliënten is vaak sprake van beperkte gezondheidsvaardigheden.

In deze pilot koppelen we geneeskundestudenten als ‘medisch maatje’ aan cliënten van het Buurtteam Overvecht om hen te begeleiden bij afspraken tijdens een medisch traject. Cliënten hebben een extra paar oren tot hun beschikking en kunnen de afspraak voor- en nabespreken met de student. Studenten krijgen meer inzicht in de betekenis van beperkte gezondheidsvaardigheden en overige factoren die van invloed zijn op de gezondheid van de doelgroep en communicatie met deze doelgroep. De studenten krijgen vooraf een training en tijdens de looptijd van de pilot zijn er een aantal begeleide bijeenkomsten waarin ervaringen worden uitgewisseld.

In 2022 heeft er reeds een kleinschalig pilot van Medisch Maatje plaatsgevonden. Uit deze kleine pilot kwam naar voren dat Medisch Maatje een succes was. Ook heeft Medisch Maatje een prijs gewonnen op het NVMO-congres (Nederlands Vereniging Medisch Onderwijs). Met de huidige pilot onderzoeken wij Medisch Maatje op groter schaal: hoe hebben studenten en de doelgroep deze begeleiding ervaren? En hoe kunnen wij dit project in het nieuwe curriculum implementeren?

Vanaf eind augustus 2024 tot en met januari 2025 draait een cohort met 10 studenten, in februari 2025 wordt geëvalueerd. Tijdens je stage werk je nauw samen met de projectcoördinator en kun je een rol vervullen (afhankelijk van je stageperiode) in:

  • het geven van de training aan geneeskundestudenten
  • het begeleiden van de intervisiebijeenkomsten
  • het contact onderhouden met het Buurtteam en de logistiek rondom de afspraken
  • het tussentijds/na afloop evalueren van de pilot (uitvoeren maar ook meedenken hoe te evalueren, bv: interview/focusgroepen/vragenlijst)

Daarnaast draai je mee op de afdeling Public Health van het UMC Utrecht. Je neemt deel en draagt bij aan verschillende afdelingsoverleggen. Afhankelijk van je interesse en beschikbare tijd kun je ook meedraaien in diverse onderwijsvormen en andere afdelingsactiviteiten.

Wat kenmerkt jou?

  • Je hebt affiniteit met mensen met een kwetsbare gezondheid en beperkte gezondheidsvaardigheden
  • Je vindt het leuk om een nieuw project uit de grond te stampen en durft dingen uit te proberen om daarvan te leren
  • Je hebt ervaring met of wil ervaring opdoen met het ontwikkelen en geven van trainingen en intervisiebijeenkomsten voor studenten
  • Bij voorkeur kun je starten in september 2024

Gezonde en Kansrijke start

De Gezonde en Kansrijke start Amsterdam
Met het projectteam Gezonde en Kansrijke Start zetten wij ons in voor een gezondere start van het (ongeboren) kind in een gezonde omgeving. Door (aanstaande) ouders in een kwetsbare situatie te ondersteunen, tijdig in te zetten op het verminderen van risicofactoren en het versterken van beschermende factoren. Dit doen wij in opdracht van de gemeente, in samenwerking met de stads brede coalitie en de lokale coalities in de drie focusbuurten in Amsterdam.

GGD Amsterdam Sinds 1901 werkt de GGD Amsterdam- Amstelland aan het recht op gelijke kansen op gezondheid voor alle Amsterdammers en Amstelanders.  Het bestrijden van ongelijkheid in gezondheid is onze prioriteit. Met een integrale, buurtgerichte aanpak willen we grote verschillen in gezonde levensjaren tussen sociaaleconomische groepen terugdringen. Ook komt de GGD in actie bij een crisis of dreiging. Daarnaast heeft de GGD de taak om te signaleren als de publieke gezondheid in gevaar komt en zal zij gevraagd en ongevraagd op de bres springen om noodzakelijke aandacht hiervoor te generen.  In het werkgebied van de GGD Amsterdam wonen meer dan 1 miljoen burgers.

De GGD Amsterdam- Amstelland  bestaat uit verschillende afdelingen:

  • EGZ (Epidemiologie, Gezondheidsbevordering en Zorginnovatie)
  • LO (Leefomgeving)
  • IZ (Infectieziekten)
  • JGZ (Jeugdgezondheidszorg)
  • AAGG (Amsterdamse Aanpak Gezond Gewicht)
  • VT (Veilig Thuis)
  • MGGZ (Maatschappelijke en Geestelijke gezondheidszorg)
  • CSG (Centrum Seksueel geweld)
  • GHOR (Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de regio)
  • FGMA (Forensische Geneeskunde en Medische Advisering)

Zie ook ons jaarverslag.

De arts in opleiding loopt mee met de arts M&G, betrokken bij het projectteam Gezonde Kansrijke Start (GKS)van de GGD Amsterdam. De arts in opleiding zal aansluiten bij de overleggen die plaatsvinden met betrekking tot GKS en meedenken en meewerken aan het uitschrijven van beleidsadvies, uitvoeringsplannen en projectplannen. Op deze manier maakt de arts in opleiding kennis met hoe beleid wordt gevormd, wat daar allemaal bij komt kijken en wat daar voor nodig is. De duur van de MG stage is 3 maanden bij full time aanstelling.  De MG stage kan alleen in deeltijd uitgevoerd worden ,dus in combinatie met JGZ 1 of JGZ 2. De stage is beschikbaar voor AIOS die bij GGD Amsterdam JGZ 1 en 2 doen.

Speciaal Onderwijs

Let op: In de periode vanaf september tot en met april. In mei- juni-juli-augustus kan geen stage worden gedaan.

Sinds 1901 werkt de GGD Amsterdam- Amstelland aan het recht op gelijke kansen op gezondheid voor alle Amsterdammers en Amstelanders.  Het bestrijden van ongelijkheid in gezondheid is onze prioriteit. Met een integrale, buurtgerichte aanpak willen we grote verschillen in gezonde levensjaren tussen sociaaleconomische groepen terugdringen. Ook komt de GGD in actie bij een crisis of dreiging. Daarnaast heeft de GGD de taak om te signaleren als de publieke gezondheid in gevaar komt en zal zij gevraagd en ongevraagd op de bres springen om noodzakelijke aandacht hiervoor te generen.  In het werkgebied van de GGD Amsterdam wonen meer dan 1 miljoen burgers.

De afdeling jeugdgezondheidszorg van de GGD Amsterdam verzorgt integraal jeugdgezondheidszorg voor kinderen van -9 maanden tot 18 jaar. De MBO jeugdteams hebben ook contact met jongeren boven de 18 jaar.

Op scholen voor speciaal (basis) onderwijs en Voortgezet Speciaal Onderwijs is de jeugdarts onderdeel van het zorgteam en voert individuele en collectieve jeugdgezondheidszorg uit. Spreekuur en contacten zijn meestal op de schoollocatie. Er zijn scholen voor speciaal basisonderwijs en  Voortgezet Speciaal onderwijs cluster 1 (blinde in slechtziende kinderen), 2 (dove en slechthorende kinderen) 3 (motorisch/verstandelijk gehandicapt/langdurig zieke kinderen) en cluster 4 (psychische stoornissen en gedragsproblemen).

Op scholen voor speciaal (basis) onderwijs en Voortgezet speciaal onderwijs is de jeugdarts onderdeel van het zorgteam en voert individuele en collectieve jeugdgezondheidszorg uit. Spreekuur en contacten zijn meestal op de schoollocatie. Er zijn scholen voor speciaal basisonderwijs en  Speciaal (voortgezet) onderwijs cluster 1 (blinde in slechtziende kinderen), 2 (dove en slechthorende kinderen) 3 (Verstandelijk gehandicapt/motorisch/ langdurig zieke kinderen) en cluster 4 (psychische stoornissen en gedragsproblemen).

Afhankelijk van de stage duur en de interesse van de AIOS , kan de AIOS op een paar scholen meelopen met de jeugdarts en mogelijk zelf een deel van het spreekuur uitvoeren. Het stage programma wordt op maat samengesteld en is ook afhankelijk van de mogelijkheden op de scholen. Daarnaast is mogelijkheid om je te verdiepen in de doelgroep van de school en de specifieke ondersteuning voor de doelgroep. De stage bestaat tevens uit een in overleg samen te stellen opdracht of klein onderzoekje wat je presenteert in het SO jeugdartsenoverleg. De stage duur is 3 maanden bij full time aanstelling, maar bij voorkeur wordt de SO stage uitgevoerd gelijktijdig met JGZ 1 of 2. Zo is het mogelijk is om langere tijd op een paar scholen mee te gaan en zo de cyclus op school en een aantal cases goed te volgen. De stage is beschikbaar voor AIOS die bij GGD Amsterdam JGZ 1 en 2 doen.

BCG-vaccinatie, bevorderen samenwerking afdeling JGZ en tbc-bestrijding

Sinds 1901 werkt de GGD Amsterdam- Amstelland aan het recht op gelijke kansen op gezondheid voor alle Amsterdammers en Amstellanders.  Het bestrijden van ongelijkheid in gezondheid is onze prioriteit. Met een integrale, buurtgerichte aanpak willen we grote verschillen in gezonde levensjaren tussen sociaaleconomische groepen terugdringen. Ook komt de GGD in actie bij een crisis of dreiging. Daarnaast heeft de GGD de taak om te signaleren als de publieke gezondheid in gevaar komt en zal zij gevraagd en ongevraagd op de bres springen om noodzakelijke aandacht hiervoor te generen. In het werkgebied van de GGD Amsterdam wonen meer dan 1 miljoen burgers.

Afdeling tbc-bestrijding
Het team tuberculosebestrijding is één van de zeven teams van de Afdeling Infectieziekten van de GGD Amsterdam. De tuberculosebestrijding is in Nederland geconcentreerd in vier regionale expertise centra.
In regio Noord West Nederland is er een bovenregionale samenwerkingsverband van de afdelingen tuberculosebestrijding van de GGD Zaanstreek Waterland, GGD regio Utrecht, GGD Kennemerland, GGD Hollands Noorden, GGD Gooi & Vechtstreek, GGD Flevoland en GGD Amsterdam.

De tbc-bestrijding draagt zorg voor:
1. Uitvoering van screening en diagnostiek, behandeling en preventie van tuberculose en tuberculose-infectie.
2. Verbetering van bestrijding door middel van toegepast onderzoek
3. Expert- advisering aan klinische specialisten en andere ketenpartners

Afdeling JGZ
De afdeling jeugdgezondheidszorg van de GGD Amsterdam verzorgt integraal jeugdgezondheidszorg voor kinderen van -9 maanden tot 18 jaar. De MBO jeugdteams hebben ook contact met jongeren boven de 18 jaar.

Op scholen voor speciaal (basis) onderwijs en Voortgezet speciaal onderwijs is de jeugdarts onderdeel van het zorgteam en voert individuele en collectieve jeugdgezondheidszorg uit. Spreekuur en contacten zijn meestal op de schoollocatie. Er zijn scholen voor speciaal basisonderwijs en  Speciaal (voortgezet) onderwijs cluster 1 (blinde in slechtziende kinderen), 2 (dove en slechthorende kinderen) 3 (motorisch/verstandelijk gehandicapt/langdurig zieke kinderen) en cluster 4 (psychische stoornissen en gedragsproblemen).

De stage
Het BCG vaccin is een verzwakt levend vaccin. Het wordt bij kinderen met een ouder uit een voor tuberculose endemisch gebied toegediend ter bescherming tegen de meest ernstige vormen van tuberculose. Dit gebeurt nu nog op de leeftijd van 6 maanden, maar gaat dit jaar vervroegd worden naar de leeftijd van 2 maanden. Sinds de invoering van toediening van het kinkhoestvaccin tijdens de zwangerschap (rond 60%) wordt een belangrijk deel van de kinderen gevaccineerd bij 3, 5 en 11 maanden (invoer 1 januari 2020). De BCG vaccinatie is in deze groep dus de eerste vaccinatie die de pasgeborene ontvangt.

Dit maakt intensievere samenwerking met uitvoerders van het RVP wenselijk. Het is dus zinvol om de JGZ of andere instanties die verantwoordelijk zijn voor de toediening van vaccins binnen het RVP te informeren over het aangepaste beleid en te bespreken hoe dit kan worden meegenomen in de voorlichting over vaccinaties.

De samenwerking tussen de tbc- en JGZ-afdelingen m.b.t. de BCG vaccinatie moet nog worden opgestart en vormgegeven. Tijdens je stage draag je bij aan deze samenwerking. Je bent in de gelegenheid om bij zowel tbc-bestrijding als bij JGZ  spreekuren mee te lopen, en afhankelijk van je ervaring uit te voeren. Je woont overleggen bij en je voert zelfstandig een opdracht uit die bijdraagt aan de verbetering van de samenwerking rond het bereik van de BCG-vaccinatie. Bij voorkeur doe je deze stage gelijktijdig met je tbc GGD1 of 2/JGZ 1 of 2 stage, zodat je over een langere periode de stageperiode verspreidt.

Dít is goede zorg

De dialoog over ‘goede zorg’ staat binnen de (publieke gezondheids)zorg nog in de kinderschoenen. Stichting www.ditisgoedezorg.nl stimuleert dialoog in- en rondom de zorg. Gesprekken gericht op het bewust creëren van ruimte voor het samen onderzoeken van verschillende perspectieven. Als inspiratiebron voor zorgverleners en als podium om ‘good practices’ zichtbaar te maken. Al doende zullen meer goede gesprekken ontstaan en kunnen alle stemmen – ook de aanvankelijk zachtere of niet gehoorde stemmen – worden gehoord.

Tijdens deze stage ga je rondom een thema dat jouw bijzondere interesse heeft op ontdekkingstocht. Welke verschillende perspectieven kun je waarnemen, als je kijkt naar de activiteiten van maatschappelijke initiatieven (Civil Society), GGD’en, Zorgverzekeraars, Regionale ondersteuningsstructuren (ROSsen) en gemeenten. Wat maakt dat de professionals betrokken bij een specifieke interventie/ zorgaanbod het goede zorg vinden? En wat vind jij zelf eigenlijk goede zorg?

Je draagt bij aan het organiseren van on- en offline dialogen en schrijft mee aan informatieve blogs die worden geplaatst op de website www.ditisgoedezorg.nl. Door ‘good practices’ te bespreken en te beschrijven, stimuleren we de professionele dialoog over ‘goede zorg’. Vanuit het motto ‘wat je aandacht geeft groeit’.

Deze stageplek is geschikt voor:

  • aios M+G die plezier beleven aan zoeken, ontdekken en improviseren in de volle breedte van de publieke (gezondheids)zorg.
  • aios M+G die – net als wij – geloven in de kracht van goede gesprekken om goede (populatie)zorg te stimuleren.
  • aios M+G die graag hun dialoogvaardigheden willen ontwikkelen en oefenen.
  • aios M+G die zich willen verdiepen in een onderwerp dat zich niet leent voor 1 instelling/ beroepsprofiel
  • aios M+G graag vanuit eigen huis willen werken en ‘in het land’ naar gelang het onderwerp van jouw interesse.

Meer informatie: https://www.ditisgoedezorg.nl/inspiratie/ of stuur een mail naar dialoog@ditisgoedezorg.nl

Universitair Medisch Centrum Utrecht

De afdeling Public Health van het Julius Centrum is een afdeling waar onderzoekers en docenten samenwerken om de volksgezondheid in Nederland te bevorderen en professionals op te leiden die hieraan bij kunnen dragen. Op de afdeling werkt een vaste groep van 5 artsen M&G met verschillende profielen samen met docenten en onderzoekers met diverse achtergronden gerelateerd aan de gezondheidszorg. Er is veel ervaring met het begeleiden van aios M&G in verschillende stages, waaronder de M&G-stage en keuzestage van de 1e fase en de wetenschappelijke stage van de 2e fase. Daarnaast is de afdeling erkend als opleidingsinstelling voor de vrije richting en de 2e fase. Je sluit dus aan bij een bestaande aios community. Samen met de afdelingen Health Innovation and evaluation en Medical Humanities vormen we de afdeling PHM van het Julius Centrum, zie ook Public health, healthcare innovation and evaluation, medical humanities – UMC Utrecht

 Omschrijving onderzoeksthema’s

Op de afdeling Public Health zijn diverse onderzoeken mogelijk, voor alle profielen van de arts M+G zijn er mogelijkheden. Hieronder omschrijven we in grote lijnen onze onderzoeksthema’s, zo kun je inspiratie opdoen voor je eigen onderzoek. Uiteraard zijn eigen ideeën ook meer dan welkom.

Sterk punt van de afdeling is dat er veel samengewerkt wordt met partners in de omgeving, waaronder GGD regio Utrecht, Volksgezondheid Utrecht, maatschappelijke partners in de wijk en verschillende gemeenten in de regio. Tevens is de afdeling onderdeel van de regionale kenniswerkplaats Jeugd en Gezin Centraal.

Organisatie van de preventieve en publieke zorg

  • Doorontwikkeling van het vak arts Maatschappij en Gezondheid
  • Taakherschikking als middel om artsen M+G meer in te zetten op collectief gerichte taken
  • Samenwerking tussen verschillende zorgpartijen op wijkniveau
  • Het bereiken en betrekken van kwetsbare groepen bij onderzoek, bijvoorbeeld het verbeteren van medische zorg voor dak- en thuislozen in samenwerking met de eerste lijn.
  • Onderzoek GECK OP U – GezondheidsEffecten van Covid-maatregelen in Kwetsbare groepen en Oplossingsstrategieën Provincie Utrecht; zie https://www.umcutrecht.nl/nieuws/welke-neveneffecten-hebben-coronamaatregelen

Onderzoek naar onderwijs

  • Effectiviteit van ontwikkelde onderwijsvormen, bijvoorbeeld interprofessionele simulatie en coschap in de wijk
  • Benodigde competenties in verschillende medische (vervolg)opleidingen, bijvoorbeeld: welke competenties hebben jeugdartsen nodig op gebied van niet-aangeboren hersenletsel om adequaat te kunnen handelen?
  • Benodigd onderwijs om (Public Health) competenties te bereiken.

Invloed van de leefomgeving op gezondheid

Lopende cohorten:

Stage bij het UMC Utrecht?

Wanneer je overweegt om een wetenschappelijke stage te doen bij het UMC Utrecht, kun je contact opnemen met Nienke van den Berg en Marielle Jambroes (n.m.vandenberg-5@umcutrecht.nl en m.jambroes@umcutrecht.nl). We gaan dan met jou in gesprek over je onderzoeksideeën en de mogelijkheden die we jou kunnen bieden, eventueel in samenwerking met een van onze partners. De hierboven genoemde thema’s dienen vooral als inspiratie: uiteraard is je eigen idee ook welkom bij ons!

Universitair Medisch Centrum Groningen

Algemene informatie

UMC naam:Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG)
Afdelingsnaam:Afdeling Gezondheidswetenschappen, Sectie Sociale geneeskunde
HoofdProf. dr. S.A. (Menno) Reijneveld
ContactpersoonDr. Netty Bos (n.bos-veneman@umcg.nl)  
BegeleidingDiverse senior onderzoekers binnen de afdeling Gezondheidswetenschappen van het UMCG
Adres afdeling:Hanzeplein 1 | Postbus 30.001 | 9700 RB Groningen | interne huispostcode FA10
Website:https://umcgresearch.org/w/health-sciences  

M+G profielen die we graag verwelkomen:

JeugdgezondheidszorgMedische indicatiestelling en advisering
InfectieziektebestrijdingBeleid en advies
Medische MilieukundeDonorgeneeskunde
TuberculosebestrijdingVertrouwensarts
Forensische Geneeskunde  

Heb je interesse om bij onze sectie Sociale geneeskunde, afdeling Gezondheidswetenschappen, van het UMCG je wetenschappelijke stage te doen? Kijk of de onderzoekslijnen van onze afdeling, en dan met name binnen Public Health Research, passen bij jouw interesses en de vragen die je jezelf in de dagelijkse praktijk stelt. En kom vervolgens kennismaken op de NSPOH Meet & Greet of neem rechtstreeks contact op met Netty Bos. Samen ontwikkelen we je onderzoekstraject.

Wie zijn wij?

Onze afdeling Gezondheidswetenschappen doet onderzoek en verzorgt onderwijs vanuit de missie om ons te richten op preventie en het bevorderen van participatie op het gebied van gezondheidsbevordering en gezondheidsbescherming. Daarmee willen wij ziekte voorkomen en zorgen dat mens en maatschappij zo gezond mogelijk oud worden. We doen samen met sociaalgeneeskundige organisaties en professionals en zetten in op versterking van de sociale geneeskunde in haar volle breedte.

Een deel van het onderzoek van de sectie Sociale geneeskunde is ingebed in de werkplaats publieke gezondheid Noord-Nederland, de academische werkplaats Jeugd C4Youth, het Kenniscentrum Verzekeringsgeneeskunde en de academische werkplaats met de ArboUnie. Naast dat we zelf veel data verzamelen, voeren we een deel van ons onderzoek uit binnen grote cohortstudies, zoals LifeLines, Pinkeltje, en TRAILS.

Wat bieden we?

Naast individuele onderzoeksbegeleiding organiseren we 4-6 wekelijkse begeleidingsbijeenkomsten met al onze AIOSsen. Deze zijn twee keer per jaar op het UMCG. De rest is online. We hebben, naar je behoefte, kamers en faciliteiten beschikbaar op de afdeling. Je krijgt een gastvrijheidsovereenkomst met toegang tot wetenschappelijke literatuur en alle onderzoeksfaciliteiten. Tenslotte ben je welkom op onze diverse onderzoeksbijeenkomsten.

We zien uit naar een kennismaking!

Voor meer informatie kun je contact opnemen met:
Dr. Netty Bos, arts M+G: n.bos-veneman@umcg.nl

Missie, visie en mensen op de afdeling

Missie, visie en mensen op de afdeling

De afdeling Public and Occupational Health (POH) wil door onderzoek, onderwijs en advisering bijdragen aan een goede gezondheid en optimale zorg voor alle Nederlanders. Wij verrichten multidisciplinair en innovatief onderzoek dat aansluit op vragen uit beleid en praktijk. In het onderzoek bestrijken wij het gehele veld van de publieke gezondheidszorg.

Onderzoekers op de afdeling hebben verschillende disciplines en werken aan lokale, nationale en internationale projecten. Binnen de afdeling werken meerdere artsen M&G. Zij werken in onderzoek, onderwijs en in de opleiding M&G.

De afdeling POH biedt veel mogelijkheden voor een interessante stage, mede dankzij:

  • de aanwezigheid van ruim 70 gepromoveerde onderzoekers met ervaring in begeleiding van jonge onderzoekers;
  • expertise in verschillende vormen van onderzoek (inclusief kwalitatief onderzoek en beleidsgericht onderzoek);
  • nauwe samenwerking met verwante disciplines (bijv. met huisartsgeneeskunde en psychiatrie, over preventie in de eerste lijn).
  • een inclusief en inspirerend onderzoekklimaat, met de hiervoor noodzakelijke scholing.
  • De afdeling is onderdeel van Amsterdam Public Health

Begeleiding bij Amsterdam UMC

Bij elke wetenschappelijke stage zijn één of twee begeleiders betrokken, waaronder één gepromoveerd onderzoeker. Als afdeling hebben we heel positieve ervaringen in het begeleiden van aios M&G voor de wetenschappelijke stage van de 2e fase. Daarnaast is de afdeling sinds 2014 een erkende opleidingsinstelling voor de vrije richting en de 2e fase opleiding tot arts M&G met Ines Rupp als opleider en zijn er altijd twee of meer AIOS-en die hun hele opleiding op onze afdeling volgen.

Je sluit dus aan bij een bestaande aios en specialisten community in de sociale geneeskunde en arbeidsgeneeskunde. De artsen M&G en senior en junior onderzoekers begeleiden je graag bij het leren initiëren, uitvoeren en presenteren van onderzoek dat bijdraagt aan de ontwikkeling van jouw praktijkveld. We laten zien hoe wij zelf samenwerken met deskundigen en een verbinding leggen met zowel de praktijk en beleidsontwikkeling in Nederland.

Onze succesfactoren voor de wetenschappelijke stages:

  • we laten AIOS-en aansluiten bij bestaande onderzoeksprojecten passend bij hun interesse
  • we hebben ervaring in gebruik van eigen data vanuit praktijkinstellingen waar AIOS-en werken
  • we streven naar flexibele begeleiding op locatie en op afstand
  • je maakt gebruik van de interne kwaliteitsstructuur

Leerdoelen bij Amsterdam UMC

Je leert zelf vragen uit je praktijk identificeren, de relevantie van deze vragen benoemen, en deze vertalen tot empirisch beantwoordbare onderzoeksvragen. Maar je ziet ook hoe we dit doen in andere onderzoeksprojecten binnen de afdeling en academische werkplaatsen.

  • Er is een intern peer-review systeem waar je feedback krijgt op je analyseplan. Het analyseplan verbeter je om zo goed mogelijk antwoord te krijgen op je onderzoeksvragen. Betrouwbaarheid van de uitkomsten en ethische overwegingen voor de uitvoering krijgen bijvoorbeeld aandacht in deze besprekingen.
  • Je leer de resultaten van je onderzoek interpreteren, implicaties voor de praktijk af te leiden, en het gehele onderzoek schriftelijk vastleggen en mondeling presenteren. Dit doe je intern in de sectie waarin je stage loopt, maar ook binnen de afdeling en bij de NSPOH.
  • Je leert hoe academisch onderzoekers en artsen M&G binnen de afdeling samenwerken met andere deskundigen ten behoeve van eigen onderzoek en daarnaast bijdragen aan het wetenschappelijk werk van anderen.

Omschrijving onderzoeksthema’s

Bij het Amsterdam UMC zijn diverse onderzoeken mogelijk, voor alle profielen van de arts M+G zijn er mogelijkheden. Hieronder omschrijven we in grote lijnen onze onderzoeksthema’s, zo kun je inspiratie opdoen voor je eigen onderzoek. Uiteraard zijn eigen ideeën ook meer dan welkom.

  • Jeugd en gezondheid. Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. De lijn Jeugd & Gezondheid (J&G) richt zich op wetenschappelijk onderzoek dat bijdraagt aan het creëren van optimale kansen voor de jeugd om gezond en gelukkig op te groeien; van -9 maanden tot en met 18 jaar. Het onderzoek van J&G is multidisciplinair, innovatief en maatschappelijk relevant. De onderzoekers houden zich bezig met een variatie aan projecten, van het ontrafelen van risicofactoren en gezondheidseffecten, tot de ontwikkeling en evaluatie van interventieprogramma’s. Hierbij maken ze gebruik van vernieuwende methoden en denkt de jeugd actief mee.

De speerpunten van de onderzoekslijn zijn:

  • Het stimuleren van een gezonde leefstijl en ontwikkeling
    • Onderzoek dat gericht is op de praktijk
    • Participatieve en innovatieve onderzoeksmethodologie
    • Inclusief onderzoek ter bevordering health equity
  • Ongelijkheid in gezondheid. Hierbij is er bijzondere aandacht aan groepen met gezondheidsachterstanden en/of problemen met toegang tot zorg. Denk aan ongelijkheden naar sociaaleconomische positie, migratieachtergrond, geslacht/gender, of woonplaats. De specifieke thema’s lopen zeer uiteen, van Covid-19 onder etnische minderheden in Amsterdam, tot gebruik van psychosociale zorg door agrariërs in Oost Nederland.
  • Gedrag en preventie. Hierbij richten wij ons op de preventie van ziekte door beïnvloeding van gedrag. Wij hebben specialisten op verschillende terreinen, zoals lichamelijke beweging, sport, voeding en roken/alcohol. Wij onderzoeken determinanten van gedrag, zoals de rol van de sociale, culturele en fysieke omgeving. Daarnaast onderzoeken wij de invoering en effecten van interventies en maatregelen in de echte wereld, van de spreekkamer tot aan Brussel.
  • Organisatie van de zorg. Dit bestrijkt het brede terrein van de ‘health services research’. Wij doen veel onderzoek naar risicocommunicatie, gezondheidskeuzen en gezondheidsvaardigheden. Ook hebben wij veel expertise in onderzoek naar de organisatie, financiering en uitkomsten van de zorg. Andere aandachtgebieden zijn onder meer patiëntveiligheid, palliatieve zorg en ethische vraagstukken. Het onderzoek strekt zich uit van de kanker- tot de infectieziekten-bestrijding.
  • Arbeidsgeneeskunde: werken is gezond. Toch worden veel gezondheidsklachten veroorzaakt door werk, en zijn ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid grote maatschappelijke problemen. Daarom zijn zowel preventie als werkhervatting zeer relevant. Wij doen onderzoek naar (1) de invloed van arbeidsomstandigheden op gezondheid, (2) bevordering van een gezonde leefstijl van werkenden, (3) preventie en behandeling van beroepsziekten en arbeidsgerelateerde klachten, (4) (claim-)beoordeling en werkhervatting na ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid, en (5) participatie van mensen met arbeidsbeperking. Het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten, de Polikliniek voor Mens en Arbeid en Cochrane Work zijn onderdeel van de afdeling.
  • Infectieziekten (Afdeling Infectieziekten van GGD Amsterdam). Sinds de COVID-19 pandemie staan infectieziekten in het middelpunt van de aandacht, en ook de rol die de GGD-en spelen in infectieziekten bestrijding. Onze onderzoeksgroep is gebaseerd op de GGD Amsterdam en heeft nauwe banden met de Afdelingen Infectieziekten en POH van Amsterdam UMC. Speerpunten van het onderzoek zijn: (1) seksueel overdraagbare infecties, (2) hiv en PrEP, (3) HPV, (4) hepatitis B en C, (5) antimicrobiële resistentie, (6) mpox, en (7) COVID-19. Veel van het onderzoek staat op: https://openresearch.amsterdam/ .

Partners:

  • In de Academische Werkplaats Jeugd en Gezondheid werken wij samen met zeven Jeugdgezondheidszorg (JGZ)-organisaties in Noord-Holland en Flevoland.
    • Sarphati Amsterdam: GGD-Amsterdam en universiteiten werken samen op het terrein van effectieve en duurzame preventie van welvaartsziekten zoals overgewicht, diabetes en hart- en vaatziekten, onder andere middels het Sarphati-Cohort.
  • Sarphati-initiatief: een academische werkplaats publieke gezondheid met diverse GGD-en in de regio, onder meer gericht op infectieziekten.
  • Verder bundelt de afdeling veel van het arbeidsgeneeskundige en verzekeringsgeneeskundig onderzoek in Nederland. Wij zijn deel van verschillende academische werkplaatsen op het gebied van de Bedrijfsgezondheidszorg en de Verzekeringsgeneeskunde.

Lopende cohorten:

  • ABCD-studie (~8000 kinderen sinds 2003). In de ABCD-studie volgen wij meer dan 5000 kinderen vanaf de zwangerschap in 2003/2004, op onder meer lichamelijke gezondheid, psychosociaal welzijn en middelengebruik.
  • HELIUS (onder ~24.000 Amsterdammers sinds 2011). Aan het Healthy Life in an Urban Setting (HELIUS) cohort is ongeveer een gelijke verdeling tussen zes etnische groepen in Amsterdam: Turken, Marokkanen, Surinamers (van Creoolse of Hindoestaanse afkomst), Ghanezen en van oorsprong Nederlandse inwoners van de stad.

Stage bij het Amsterdam UMC?

Wanneer je overweegt om een wetenschappelijke stage te doen op onze afdeling, kun je contact opnemen met Mariëtte Hoogsteder (M.hoogsteder@amsterdamumc.nl ) of Margreet Harskamp (w.m.harskampvanginkel@amsterdamumc.nl ). We gaan dan met jou in gesprek over je onderzoek ideeën en de mogelijkheden die we jou kunnen bieden, eventueel in samenwerking met een van onze partners.

De afdeling is sinds 2014 een erkende opleidingsinstelling voor artsen in opleiding tot arts M&G (opleider: Ines Rupp).